1. Kas ir vardarbība pret bērnu?
Termins – vardarbība – skaidrots Bērnu tiesību aizsardzības likumā, nosakot, ka vardarbība ir visu veidu fiziska vai emocionāla cietsirdība, seksuāla vardarbība, nolaidība vai cita veida izturēšanās, kas apdraud vai var apdraudēt bērna veselību, dzīvību, attīstību vai pašcieņu (1.panta 9.1 apakšpunkts).
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteikto tiek izdalīti četri vardarbības pret bērnu veidi, tas ir:
ü seksuāla vardarbība — bērna iesaistīšana seksuālās darbībās, ko bērns nesaprot vai kam nevar dot apzinātu piekrišanu (1.panta 10.apakšpunkts);
ü fiziska vardarbība — bērna veselībai vai dzīvībai bīstams apzināts spēka pielietojums saskarsmē ar bērnu vai apzināta bērna pakļaušana kaitīgu faktoru, tai skaitā tabakas dūmu, iedarbībai (1.panta 11.apakšpunkts);
ü emocionāla vardarbība — bērna pašcieņas aizskaršana vai psiholoģiska ietekmēšana (draudot viņam, lamājot, pazemojot viņu, bērna klātbūtnē vardarbīgi izturoties pret viņa tuvinieku vai citādi kaitējot viņa emocionālajai attīstībai) (1.panta 12.apakšpunkts);
ü vecāku nolaidība — bērna aprūpes un uzraudzības pienākumu nepildīšana (1.panta 13.apakšpunkts).
Gan starptautiska līmeņa, gan nacionāla līmeņa normatīvajos aktos noteikts, ka bērns ir aizsargājams no vardarbības.
Pret bērnu nedrīkst izturēties cietsirdīgi, nedrīkst viņu mocīt un fiziski sodīt, aizskart viņa cieņu un godu (Bērnu tiesību aizsardzības likuma 9.panta otrā daļa).
Dalībvalstis veic visus attiecīgos likumdošanas, administratīvos, sociālos un izglītošanas pasākumus, lai ikvienu bērnu aizsargātu pret fizisku vai psiholoģisku vardarbību, miesas bojājumiem vai nežēlīgu, nevērīgu vai nolaidīgu izturēšanos, sliktu izturēšanos vai ekspluatāciju, tostarp pret seksuālu vardarbību, kamēr viņš ir vecāku, aizbildņu vai jebkuras citas par bērnu atbildīgas personas aprūpē (Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencijas 19.panta pirmā daļa).
Par vardarbību pret bērnu, par bērna pamudināšanu vai piespiešanu piedalīties seksuālās darbībās, par bērna izmantošanu vai iesaistīšanu prostitūcijā vainīgās personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības (Bērnu tiesību aizsardzības likuma 51.panta pirmā daļa).
2. Vardarbība pret bērnu mācību iestādē
Ņemot vērā, ka bērnu iestādē vienkopus satiekas bērni, kuriem katram ir sava pieredze, kas saistīta ar bērna audzināšanu ģimenē, tāpat bērni mēdz būt atšķirīgi gan pēc rakstura, interesēm, gan veselības stāvokļa, nevar izslēgt, ka starp bērniem radīsies konflikti, tajā skaitā ar vardarbīgu to risināšanas veidu.
Papildus, ņemot vērā, ka bērni mācūbu iestādē uzturas visas dienas garumā un to laikā izveido attiecības ar darbiniekiem darbiniekiem, pastāv iespēja, ka bērni darbiniekos saskatīs uzticības personu un dalīsies personīgos pārdzīvojumos, tajā skaitā ar piedzīvoto vardarbību, ģimenē, izglītības iestādē u.c. Vienlaikus jāatceras, ka atsevišķos gadījumos, iespējams, bērns pats nesniegs nekādu informāciju par piedzīvoto vardarbību, taču par to var liecināt acīmredzamas pazīmes – piemēram, hematomas uz bērna ķermeņa.
Tāpat mēdz būt situācijas, kad robežas darbā ar bērniem pārkāpj iestādes darbinieki, izturoties pret bērniem vardarbīgi un līdz ar to prettiesiski.
Turpmāk tiks apskatīts katrs no iepriekš minētajiem gadījumiem un iestādes organizētāja, vadītāja un darbinieku nepieciešamā rīcība situācijas risināšanai. Būtiski atcerēties, ka vadītājs ir atbildīgs par iestādes darba organizēšanu, kā arī darbības laikā nodrošina dalībnieku drošību saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta pirmajā daļā noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, šo iestāžu vadītāji un darbinieki, bērnu pasākumu un tādu pasākumu organizatori, kuros piedalās bērni, personas, kuras minētajās iestādēs un pasākumos veic brīvprātīgo darbu vai saskaņā ar šīm iestādēm noslēgto vienošanos sniedz pakalpojumu, ir atbildīgas par bērna veselības un dzīvības aizsardzību, par to, lai bērns būtu drošībā, lai viņam tiktu sniegti kvalificēti pakalpojumi un ievērotas citas viņa tiesības.Attiecībā uz iestādes vadītāja atbildību papildus noteikts, ka vadītājsnodrošina dalībnieku drošību, veselības un dzīvības aizsardzību, kā arī dalībnieku tiesību un interešu ievērošanu.
Ņemot vērā minēto, vadītājs un darbinieki ir atbildīgi, lai bērni iestādes darbības laikā būtu drošībā un situācijā, kad kāda bērna drošība ir apdraudēta, tā nekavējoties tiktu risināta.
SVARĪGI! vadītājam un darbiniekiem regulāri pārrunāt rīcību vardarbības pret bērnu gadījumā, kā arī aktualizēt vardarbības pret bērnu pazīmes, lai tās tiktu pamanītas un sekotu atbilstoša rīcība. Izglītojoši materiāli par to, kā atpazīt vardarbību pret bērnu, pieejami arī interneta vietnēs, piemēram, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas mājas lapā - https://uzticibastalrunis.lv/
2.1.Vardarbība pret bērnu iestādē starp vienaudžiem
Kā jau iepriekš tika norādīts, mācību iestādē vienkopus satiekas dažāda rakstura bērni, kuriem katram ir sava pieredze un citas individuālās īpatnības, līdz ar to nevar izslēgt, ka starp bērniem radīsies konflikti, tajā skaitā ar vardarbīgu to risināšanas veidu. Mēdz būt situācijas, kad bērni viens otru apsaukā aizskarošos vārdos, aizskar fiziski, piemēram, sitot, grūstot, kniebjot, tāpat arī ķircina, piemēram, slēpjot cita bērna personīgās mantas, bojājot tās. Vienlaikus mēdz būt situācijas, kad bērnam ir novērojama seksualizēta uzvedība, piemēram, bērns atkailina dzimumorgānus, aiztiek citu bērnu dzimumorgānus.
Vadītājam ir jānodrošina iestādes iekšējās kārtības noteikumu izstrāde. Minētajos noteikumos norāda dalībnieku tiesības, pienākumus, atbildību un citus būtiskus jautājumus, kas jāievēro darbiniekiem un dalībniekiem, atrodoties iestādē.
Prakse liecina, ka bērnu savstarpējo attiecību problēmas var būt viens no būtiskākajiem problēmjautājumiem, ar kuriem nākas saskarties vadītājam un darbiniekiem mācību iestādes darbības laikā, līdz ar to, izstrādājot iekšējās kārtības noteikumus, būtiski dalībnieku pienākumos iekļaut nepieciešamību ievērot sabiedrībā pieņemtos uzvedības noteikumus un ar cieņu izturēties pret citiem bērniem, vadītāju un darbiniekiem, saskarsmē neizmantojot vardarbīgas, cietsirdīgas metodes, kā arī noteikt bērna rīcību, ja viņš kādas personas darbībā saskata draudus savai vai citu personu drošībai. Tāpat iekšējās kārtības noteikumos nepieciešams noteikt kārtību, kā tiek izskatīti gadījumi un kāda atbildība tiek piemērota, ja bērns iekšējās kārtības noteikumus pārkāpis. Tādējādi bērni būs informēti par savas rīcības sagaidāmajām sekām, kā arī izstrādātā kārtība būs pamats vadītājam un darbiniekiem rīkoties konsekventi gadījumos, kad bērns iekšējās kārtības noteikumus pārkāpis. Jāatceras, vadītājs pirms darbības uzsākšanas iepazīstina darbiniekus ar darba kārtības noteikumiem, iekšējās kārtības noteikumiem un drošības noteikumiem (tai skaitā darba drošības un ugunsdrošības noteikumiem), veicot par to ierakstu žurnālā, un ir atbildīgs par minēto noteikumu ievērošanu.
Kādas sekas paredzēt bērna rīcībai gadījumā, ja viņš pārkāpis iekšējās kārtības noteikumus?
ü Pārrunas ar pedagogu, vadītāju;
ü Apņemšanās ar pedagogu par tālāko uzvedību;
ü Bērna vecāku/ likumisko pārstāvju uzaicināšana uz pārrunām klātienē;
ü Brīdinājums par bērna atskaitīšanu no iestādes;
ü Bērna atskaitīšana.
Iepriekš minētais norādīts kā piemēri rīcībai gadījumos, kad bērns pārkāpis iekšējās kārtības noteikumus – atkarībā no iestādes specifikas var tikt piemērotas arī citas sekas, tomēr jāatceras, ka pret bērnu nedrīkst izturēties cietsirdīgi, nedrīkst viņu mocīt un fiziski sodīt, kā arī piemērojamās sekas nedrīkst aizskart viņa cieņu un godu.
Papildus nepieciešams noteikt, kurš no darbiniekiem veic minētās darbības, piemēram, kurš pieprasa bērnam paskaidrojumu, kurš ir tiesīgs bērna vecākiem izteikt brīdinājumu par bērna atskaitīšanu no iestādes, lai izvairītos no situācijām, ka par vienu un to pašu pārkāpumu bērns un vecāki paskaidro gan audzinātājam, gan vadītājam vai saņem divus brīdinājumus. Vienlaikus jāatceras, ka par katru bērna pārkāpumu nepieciešams informēt arī bērna vecākus/ likumiskos pārstāvjus, tajā skaitā par bērnam izteiktajiem brīdinājumiem.
Izskatot bērna veiktos iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumus, būtiski rīkoties secīgi, vienlīdzīgi un samērīgi, piemēram, noskaidrot arī citu situācijā iesaistīto bērnu un darbinieku viedokli, lai varētu taisnīgi izvērtēt pārkāpuma apstākļus. Prioritāri darbā ar bērniem ir veikt audzinoša rakstura pārrunas, lai bērns izprot savu neatbilstošo rīcību un turpmāk to nepieļauj. Uzklausot bērna/bērnu viedokli par notikušo konfliktu, būs vieglāk izprast arī konflikta cēloni, iespējams, konflikti rodas starp diviem bērniem, kuri atrodas vienā vietā, taču raksturā ir ļoti atšķirīgi. Minētajā gadījumā risinājums var būt grupas maiņa.
Pirms bērna uzņemšanas iestādē vadītājs slēdz rakstisku līgumu ar likumisko pārstāvi. Līgumā nosaka dalībnieka, likumiskā pārstāvja un organizētāja tiesības un pienākumus. Papilduspirms vadītājs iepazīstina bērna likumisko pārstāvi ar iestādes iekšējās kārtības noteikumiem. Tādējādi, iekļaujot līgumā un iekšējās kārtības noteikumos, kādas sekas var sagaidīt, ja bērns neievēro noteikumus, gan bērns, gan bērna vecāki/ likumiskie pārstāvji būs informēti par to un nebūs pamata iebildumiem, ja, piemēram, par sistemātisku un/vai rupju noteikumu pārkāpšanu bērns tiks atskaitīts.
SVARĪGI! Ņemot vērā, ka pirmsskolas izglītība ir maksas pakalpojums, būtu nepieciešams līgumā paredzēt finansiālās sekas, ja tā tiek pārtraukta, kā arī strīdu starp organizētāju un bērna likumiskajiem pārstāvjiem izšķiršanas kārtību.
Vadītājs nekavējoties informē bērna likumiskos pārstāvjus un atbildīgās institūcijas, ja ir apdraudēta bērnu drošība, veselība vai dzīvība. No minētā izriet, ka par katru bērna apdraudējumu, ko bērns veic pats vai pret viņu vērš kāds cits, darbiniekiem jāinformē nometnes vadītājs, kas informāciju tālāk nodod bērna vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem un atbildīgajām institūcijām.
Papildus visos gadījumos jāvērtē, vai situācijā iesaistītajiem bērniem nav nepieciešama nekavējoša medicīniskā vai cita veida palīdzība.
SVARĪGI! Jau sākumposmā informēt bērnus, ka problēmsituāciju gadījumos viņiem nekavējoties jāvēršas pēc palīdzības pie iestādes darbiniekiem. Pat tad, ja bērni nevēršas pēc palīdzības, bet vadītājam vai darbiniekiem ir aizdomas par iespējamiem konfliktiem starp bērniem, noteikti veicamas individuālas pārrunas ar bērniem vai bērnu aptauja, lai noskaidrotu situāciju un iesaistītos tās risināšanā.
2.2. iestādes darbinieka vardarbība pret bērnu
2.2.1 darbinieka fiziska vai emocionāla vardarbība pret bērnu
Darbinieka vardarbība pret bērnu, piemēram, var izpausties kā sišana bērnam pa dažādām ķermeņa vietām vai ar konkrētiem priekšmetiem, bērna purināšana, bērna raušana aiz auss, bērna apsaukāšana, ņirgāšanās par bērnu u.c.
Par vardarbību pret bērnu personu var saukt pie administratīvās atbildības, to nosaka Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 172.2 pants – par fizisku vai emocionālu vardarbību pret bērnu izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz septiņdesmit euro, savukārt par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas vai tās izdarījušas valsts vai pašvaldību institūciju amatpersonas vai darbinieki, uzliek naudas sodu no trīsdesmit pieciem līdz divsimt desmit euro.
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss arī nosaka atbildīgās institūcijas, kas var izskatīt administratīvā pārkāpuma lietu.
Gadījumā, ja mācību iestāde ir valsts vai pašvaldības, tad administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšana ir Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas kompetencē (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 236.12 pants).
Savukārt, ja pārkāpumu izdarar fiziskā persona vai juridiskā persona, kas nav valsts vai pašvaldības institūcija, tad administratīvā pārkāpuma protokolu personai par fizisku vai emocionālu vardarbību pret bērnu var sastādīt Valsts policija (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 247.panta trešā daļa), savukārt administratīvā pārkāpuma lietu izskatīs pašvaldības administratīvā komisija (Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 210.panta pirmā daļa).
Kā rīkoties darbiniekam, ja novērots vai saņemta informācija, ka kāds darbinieks pret bērnu izturējies fiziski vai emocionāli vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams, nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Par notikušo nekavējoties informēt iestādes vadītāju (ja novērots vai saņemta informācija, ka vadītājs pret bērnu izturējies fiziski vai emocionāli vardarbīgi, par notikušo nekavējoties informēt iestādes dibinātāju, nekavējoties informēt atbildīgās institūcijas, kas var izskatīt administratīvā pārkāpuma lietu, kā arī bērna vecākus/likumiskos pārstāvjus).
Kā rīkoties vadītājam, ja novērots vai saņemta informācija, ka darbinieks pret bērnu izturējies fiziski vai emocionāli vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams (un ja palīdzība vēl nav sniegta), nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Veikt pārrunas, kuru saturu rakstveidā fiksēt, vai pieprasīt rakstveida paskaidrojumu no, iespējams, cietušā bērna par notikušo;
ü Veikt pārrunas, kuru saturu rakstveidā fiksēt, vai pieprasīt rakstveida paskaidrojumu no darbinieka par notikušo;
ü Veikt pārrunas, kuru saturu rakstveidā fiksēt, vai pieprasīt rakstveida paskaidrojumu no situācijas iespējamajiem lieciniekiem – citiem darbiniekiem un bērniem par notikušo;
ü Situācijā, ja saņemtā informācija liecina, ka darbinieks, iespējams, izturējies pret bērnu fiziski vai emocionāli vardarbīgi, informēt atbildīgās institūcijas, tas ir, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju, Valsts policiju. Klāt pievienot sarunu protokolu, paskaidrojumu kopijas (ja tas ir iespējams, pretējā gadījumā tos būs nepieciešams uzrādīt, kad atbildīgās institūcijas uzsāks izskatīt lietu);
ü Papildus vadītājam par radušos situāciju jāinformē dibinātāju, kā arī iesaistīto bērnu vecāki/ likumiskie pārstāvji.
SVARĪGI! vadītājs nav tiesīgs piemērot darbiniekam atbildību (piemēram, tikai disciplināro atbildību) par fizisku vai emocionālu vardarbību pret bērnu, jo par minēto paredzēta administratīvā atbildība.
Kā rīkotie, ja novērots vai saņemta informācija, ka vadītājs vai darbinieks pret bērnu izturējies fiziski vai emocionāli vardarbīgi?
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta septītā daļa nosaka, ja ir pamatotas aizdomas vai iestādes vadītāja, darba devēja vai pasākuma organizatora rīcībā ir informācija par to, minētās personas pieļāvušas bērna tiesību pārkāpumus vai pret tām uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, vai uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība, iestādes vadītājs, darba devējs vai pasākuma organizators nodrošina, ka attiecīgie darbinieki tiek atstādināti no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz lietas apstākļu noskaidrošanai un izvērtēšanai vai līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai kriminālprocesā. Minētais norāda uz nepieciešamību atstādināt darbinieku vai vadītāju no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz lietas apstākļu noskaidrošanai un izvērtēšanai.
Jāatceras, ka praksē var būt gadījumi, kad darbinieka nodarījums bērnam ir smagāks par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 172.2 pantā noteikto pārkāpumu, piemēram, spēcīgs sitiens bērnam pa galvu, kā rezultātā iestājies smadzeņu satricinājums, bērna raušana un vilkšana aiz matiem, kā rezultātā daļa matu bērnam ir izrauti. Minētajos gadījumos atbildīgo institūciju pienākums ir izvērtēt, vai darbinieku var saukt pie administratīvās atbildības saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 167.2 pantu par maznozīmīga miesas bojājuma tīšu nodarīšanu vai pēc Krimināllikuma 174.panta par cietsirdību un vardarbību pret nepilngadīgo.
SVARĪGI! vadītāja (vai atsevišķos gadījumos – dibinātāja) pienākums ir informēt par darbinieka vardarbību pret bērnu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju vai Valsts policiju, savukārt izvērtēt konkrēto pārkāpumu un nepieciešamības gadījumā pārsūtīt lietu pēc piekritības ir atbildīgo institūciju kompetencē.
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 1.panta 11.apakšpunktā noteikto fiziska vardarbība ir bērna veselībai vai dzīvībai bīstams apzināts spēka pielietojums saskarsmē ar bērnu vai apzināta bērna pakļaušana kaitīgu faktoru, tai skaitā tabakas dūmu, iedarbībai. Līdz ar to arī darbinieka smēķēšana bērna klātbūtnē vērtējama kā fiziska vardarbība pret bērnu un ir prettiesiska.
2.2.2. darbinieka seksuāla vardarbība pret bērnu Par seksuālu vardarbību pret bērnu atbildība noteikta Krimināllikuma XVI nodaļā “Noziedzīgi nodarījumi pret tikumību un dzimumneaizskaramību”, ietverot gan atbildību par izvarošanu, seksuālu vardarbību, seksuāla rakstura darbībām ar personu, kura nav sasniegusi 16 gadu vecumu, pavešanu netiklībā, pamudināšanu iesaistīties seksuālās darbībās u.c.
Kā rīkoties darbiniekam, ja novērots vai saņemta informācija, ka kāds darbinieks pret bērnu izturējies seksuāli vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams, nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Par notikušo nekavējoties informēt vadītāju (ja novērots vai saņemta informācija, ka vadītājs pret bērnu izturējies seksuāli vardarbīgi, par notikušo nekavējoties informēt dibinātāju, savukārt, Valsts policiju, kas var uzsākt kriminālprocesu, kā arī bērna vecākus/likumiskos pārstāvjus).
Kā rīkoties vadītājam, ja novērots vai saņemta informācija, ka darbinieks pret bērnu izturējies seksuāli vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams (un ja palīdzība vēl nav sniegta), nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Informēt Valsts policiju par iespējamo noziedzīgo nodarījumu pret bērnu;
ü Papildus vadītājam par radušos situāciju jāinformē dibinātājs, kā arī iesaistīto bērnu vecāki/ likumiskie pārstāvji.
SVARĪGI! vadītājs nav tiesīgs piemērot darbiniekam atbildību (piemēram, tikai disciplināro atbildību) par seksuālu vardarbību pret bērnu, jo par minēto paredzēta kriminālatbildība.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta septītā daļa nosaka, ja ir pamatotas aizdomas vai iestādes vadītāja, darba devēja vai pasākuma organizatora rīcībā ir informācija par to, ka šā panta piektajā daļā minētās personas pieļāvušas bērna tiesību pārkāpumus vai pret tām uzsākts kriminālprocess par noziedzīgu nodarījumu, kas minēts šā panta piektajā un sestajā daļā, vai uzsākta administratīvā pārkāpuma lietvedība par šā panta sestajā daļā minētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, iestādes vadītājs, darba devējs vai pasākuma organizators nodrošina, ka attiecīgie darbinieki tiek atstādināti no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz lietas apstākļu noskaidrošanai un izvērtēšanai vai līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai kriminālprocesā. Minētais norāda uz nepieciešamību atstādināt darbinieku vai nometnes vadītāju no amata (no pienākumu pildīšanas) līdz lietas apstākļu noskaidrošanai un izvērtēšanai vai līdz galīgā nolēmuma pieņemšanai kriminālprocesā.
2.2.3. Kā pirms darbības pārbaudīt darbinieku, vai viņš līdz šim nav bijis sodīts par vardarbību pret bērnu?
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta trešajā daļā noteikto, pieņemot darbā vadītājus un darbiniekus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, darba devēja pienākums ir pieprasīt informāciju par šo personu iepriekšējo darbību, kompetenci un pieredzi.
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta ceturtā daļa nosaka, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citu tādu iestāžu, kurās uzturas bērni, vadītāju un darba devēju, kā arī pasākumu organizatoru, individuālo komersantu, komercsabiedrības vadītāju un brīvprātīgā darba organizatoru pienākums ir nodrošināt, ka pasākuma organizēšanā piedalās un iestādē pienākumus pilda personas, kuras atbilst šajā pantā izvirzītajām prasībām. Lai persona varētu pildīt pienākumus iestādē vai piedalīties pasākumu organizēšanā, pasākumu organizatora vai iestādes vadītāja pienākums ir pieprasīt ziņas no Sodu reģistra, lai pārliecinātos par personas atbilstību šā panta piektajā un sestajā daļā minētajām prasībām, kā arī šīs ziņas atkārtoti pārbaudīt ne retāk kā reizi gadā. Par iestādes vadītāju minētās ziņas pieprasa darba devējs.
Gadījumā, ja tiek saņemta informācija no Sodu reģistra, ka persona sodīta:
ü par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
ü par noziedzīgiem nodarījumiem pret tikumību un dzimumneaizskaramību — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
vai personai
ü tiesa ir piemērojusi Krimināllikumā noteiktos medicīniska rakstura piespiedu līdzekļus,
persona nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot) bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni (Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektā daļa).
Savukārt, ja no Sodu reģistra tiek saņemta informācija, ka persona sodīta par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 155.panta trešajā un ceturtajā daļā, 167.2, 172., 172.1, 172.2, 172.3, 172.4, 172.5 un 173.pantā minēto administratīvo pārkāpumu vai par tīšu noziedzīgu nodarījumu, kas nav minēts šā panta piektās daļas 1. un 2.punktā, iestādes vadītājam, darba devējam (par iestādes vadītāju) vai pasākuma organizatoram ir pienākums izvērtēt, vai persona neapdraud bērna drošību, veselību vai dzīvību. Ja tā neapdraud bērna drošību, veselību vai dzīvību, iestādes vadītājs, darba devējs (par iestādes vadītāju) vai pasākuma organizators atļauj personai strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar šīm iestādēm vai pasākumu organizatoriem noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus.
Minētais attiecas arī uz gadījumiem, kad persona administratīvi sodīta par fizisku vai emocionālu vardarbību pret bērnu pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 172.2 panta vai par maznozīmīga miesas bojājuma tīšu nodarīšanu pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 167.2 panta.
3. Vardarbība pret bērnu ārpus iestādes, kas konstatēta darbības laikā
3.1.Vardarbība pret bērnu ģimenē
Ņemot vērā, ka bērni mācību iestādē uzturas vairākas dienas un to laikā izveido attiecības ar darbiniekiem, pastāv iespēja, ka bērni darbiniekos saskatīs uzticības personu un dalīsies personīgos pārdzīvojumos, tajā skaitā ar piedzīvoto, kā arī atsevišķos gadījumos par vardarbību pret bērnu var liecināt acīmredzamas pazīmes – piemēram, hematomas uz bērna ķermeņa.
Jāatceras, ka bērna vecākus/ likumiskos pārstāvjus tāpat kā jebkuru citu personu var saukt pie administratīvās vai kriminālās atbildības par vardarbību pret bērnu. Papildus vecāku/ likumisko pārstāvju rīcību izvērtē bāriņtiesa, vai bērns var turpināt uzturēties ģimenē.
Saskaņā ar Bāriņtiesu likuma 17.panta 1. un 2.punktā noteikto bāriņtiesa aizstāv bērna vai aizgādnībā esošās personas personiskās un mantiskās intereses un tiesības, kā arī izskata iesniegumus un sūdzības, to skaitā iesniegumus un sūdzības par vecāka, aizbildņa, aizgādņa vai audžuģimenes rīcību. Bāriņtiesa lemj par bērna aizgādības tiesību pārtraukšanu vecākam, ja ir faktiski šķēršļi, kas liedz vecākam iespēju aprūpēt bērnu;bērns atrodas veselībai vai dzīvībai bīstamos apstākļos vecāka vainas dēļ (vecāka apzinātas rīcības vai nolaidības dēļ); vecāks ļaunprātīgi izmanto savas tiesības vai nenodrošina bērna aprūpi un uzraudzību;vecāks ir devis piekrišanu bērna adopcijai, izņemot gadījumu, kad viņš kā laulātais ir devis piekrišanu tam, ka bērnu adoptē otrs laulātais;konstatēta vecāka vardarbība pret bērnu vai ir pamatotas aizdomas par vecāka vardarbību pret bērnu (Bāriņtiesu likuma 22.panta pirmā daļa).
Kā rīkoties darbiniekam, ja novērots vai saņemta informācija, ka pret bērnu
ģimenē izturas vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams, nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Par notikušo nekavējoties informēt iestādes vadītāju.
Kā rīkoties vadītājam, ja novērots vai saņemta informācija, ka pret bērnu ģimenē izturas vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams (un ja palīdzība vēl nav sniegta), nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Veikt pārrunas, kuru saturu rakstveidā fiksēt, ar, iespējams, cietušo bērnu par notikušo;
ü Par iespējamu vardarbību bērna ģimenē informēt bērna dzīvesvietas bāriņtiesu un/vai Valsts policiju, klāt pievienojot, ja tas ir iespējams, sarunu protokolu kopijas (jāatceras, ka atšķirībā no bāriņtiesas Valsts policija strādā visu diennakti un arī brīvdienās);
ü Papildus vadītājam par radušos situāciju jāinformē dibinātājs;
ü Sadarboties ar bāriņtiesu un Valsts policiju, lai saņemtu informāciju, vai un cik daudz informācijas var sniegt bērna vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem; vai bērns pēc iestādes var doties atpakaļ uz ģimeni vai bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bērna aizgādības tiesību pārtraukšanu bērna vecākiem un nogādās bērnu citā drošā vietā.
SVARĪGI! Arī novērojot vai saņemot informāciju, ka bērns ģimenē ne vienmēr tiek nodrošināts ar ēdienu, viņam trūkst apģērba, vecāki/ likumiskie pārstāvji atstāj bērnu vienu bez uzraudzības un aprūpes, minēto informāciju nedrīkst atstāt bez ievērības. Nepieciešams pārrunāt saņemto informāciju ar bērna vecākiem/ likumiskajiem pārstāvjiem un/vai informēt pašvaldības, kurā dzīvo ģimene, sociālo dienestu, kas var pārbaudīt situāciju ģimenē un nepieciešamības gadījumā sniegt palīdzību. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 11.panta 1. un 2.apakšpunktā noteikto pašvaldības sociālā dienesta uzdevums ir veikt sociālo darbu ar personām, ģimenēm un personu grupām, kā arī sniegt sociālos pakalpojumus vai organizēt to sniegšanu ģimenēm ar bērniem, kurās ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi, audžuģimenēm, aizbildņiem, personām, kuras aprūpē kādu no ģimenes locekļiem, invalīdiem, pensijas vecuma personām, personām ar garīga rakstura traucējumiem un citām personu grupām, kurām tas nepieciešams.
3.2.Vardarbība pret bērnu ārpus ģimenes (piemēram, sabiedriskās vietās u.c.)
Var būt situācija, ka bērns dalās ar piedzīvoto arī ārpus ģimenes, piemēram, informē par piedzīvoto vardarbību pret viņu no kaimiņu, kaimiņu bērnu puses u.c.
Kā rīkoties darbiniekam, ja novērots vai saņemta informācija, ka pret bērnu
ārpus ģimenes izturas vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams, nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Par notikušo nekavējoties informēt vadītāju.
Kā rīkoties vadītājam, ja novērots vai saņemta informācija, ka pret bērnu ārpus ģimenes izturas vardarbīgi?
ü Ja nepieciešams (un ja palīdzība vēl nav sniegta), nekavējoties organizēt cietušajam bērnam medicīnisko vai cita veida palīdzību;
ü Veikt pārrunas, kuru saturu rakstveidā fiksēt, ar, iespējams, cietušo bērnu par notikušo;
ü Par iespējamu vardarbību pret bērnu ārpus ģimenes informēt bērna vecākus/ likumiskos pārstāvjus;
ü Par iespējamu vardarbību pret bērnu ārpus ģimenes informēt Valsts policiju, klāt pievienojot, ja tas ir iespējams, sarunu protokolu kopijas;
ü Papildus vadītājam par radušos situāciju jāinformē dibinātājs.
4. Atbildība par situāciju, kas saistītas ar vardarbību pret bērnu, nerisināšanu
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 73.panta pirmajā un otrajā daļā noteikto katra iedzīvotāja pienākums ir sargāt savu un citu bērnu drošību, ne vēlāk kā tajā pašā dienā ziņot policijai, bāriņtiesai vai citai bērna tiesību aizsardzības institūcijai par jebkādu vardarbību un noziedzīgu nodarījumu vai administratīvu pārkāpumu pret bērnu, par viņa tiesību pārkāpumu vai citādu apdraudējumu, kā arī tad, ja personai ir aizdomas, ka bērnam ir priekšmeti, vielas vai materiāli, kas var apdraudēt paša bērna vai citu personu dzīvību vai veselību.Veselības aprūpes, pedagoģiskie, sociālās sfēras vai policijas darbinieki, kā arī vēlētas valsts un pašvaldību amatpersonas, kurām kļuvis zināms par bērna tiesību pārkāpšanu un kuras par to nav ziņojušas minētajām institūcijām, par neziņošanu saucamas pie likumā noteiktās atbildības.
Jāatceras, ka bērnu drošības nodrošināšana, kā arī veselības un dzīvības aizsardzība ir viens no bērnu nometņu darbības pamatnoteikumiem.
Izmantotie normatīvie akti un citi informācijas avoti
Apvienoto Nāciju Organizācijas Bērnu tiesību konvencija (pieejama: https://likumi.lv/ta/lv/starptautiskie-ligumi/id/1150)
Bāriņtiesu likums (pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=139369)
Bērnu tiesību aizsardzības likums (pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=49096)
Krimināllikums(pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=88966)
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums (pieejams: https://likumi.lv/doc.php?id=68488)
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas mājas lapa (pieejama: https://www.bti.gov.lv/lv